Az Együttélés Háza - A Magyar Zsidó-Keresztény Együttélés Kulturális Központja Gyöngyösön
Balázs József, a gyöngyösi térség országgyűlési képviselője (Fidesz-KDNP) 2013 júniusában kezdeményezte a gyöngyösi Nagy Zsinagóga méltó kulturális
tartalommal való megtöltését. Ennek formája az Együttélés Háza, A Magyar Zsidó-Keresztény Együttélés Kulturális Központja megalapítása lehet, alapítványi segédlettel, amelyet bárki
elhivatottsága és értékrendje alapján támogathat.
A projekthez szükséges forrásokat egyházi
támogatásokból, kulturális alapoktól, Izrael Államtól, illetve a magyar
államtól szerezhetjük meg. Minderre a következő időszakban már az előzetes
ígéretek szerint is jó esély kínálkozik, hiszen jövőre a holokauszt hetvenedik
évfordulója jön, ehhez méltó fejlesztési lehetőségekkel, a város pedig az egyik
legjelentősebb zsidó kulturális-egyházi örökséggel rendelkezik, amely a temetőt
és a zsinagógákat is beleértve hosszú ideje aggasztó állapotban van. Miközben ez egy olyan város - szűk térségét is figyelembe véve - amely a Polgár-lányokat, Richter Gedeont, vagy épp Bálint "gazdát" adta a világnak.
A
gyöngyösi zsidóság rövid története
Gyöngyösön már a XV. században éltek zsidók, a megyei és
a városi levéltár adatai szerint. Az első adat, amely erre utal, egy Brúna
Izrael regensburgi rabbihoz írt tanúvallomás egy Vác közelében meggyilkolt
zsidó ügyében, 1456 körül. Legkorábban a megye földesurai engedték meg
birtokaikon zsidók letelepedését. Az e birtokokon elő zsidók intézték a
nagybirtokok terményeinek bizományba vételét és forgalmazását, élvezték a
főnemesi szolgálónépnek kijáró kedvezményeket. Az
Orczy-család gyöngyösi egzisztenciája, jövedelme is jórészt a zsidók
kezelésébe adott kisebb királyi haszonvételekből származott, ők játszottak igen
nagy szerepet a zsidók itteni letelepítésében.
A gyöngyösi közösség tekintélyét jelzi, hogy a gyöngyösi
zsidóbíró Észak-Magyarország jelentős részén a zsidóság legfőbb bírája volt,
kapcsolatot tartva a polgári hatóságok és a zsidóság között, kisebb ügyekben ő
maga ítélkezett. A városi közkórház létesítésében ugyancsak kulcsszerepet
játszott a helyi zsidó közösség. A XVIII. század utolsó harmadától a
magyarországi mezőgazdaság egy olyan mozgékony kereskedő-vállalkozói réteget igényelt,
amely hitelekkel tudta ellátni az árutermelésre átálló gazdaságot, és
rendszeresen ellátta a felvásárlói szerepkört, hitellel és felvásárlással
ösztönözve a kibontakozó árutermelést.
A XVIII. század végétől a gyöngyösi zsidók egyre
gyakrabban adnak be a hatóságokhoz kérvényeket, hogy zsinagógát építhessenek.
Az első gyöngyösi rabbit 1790-ből ismerjük, Dániel Jakobnak hívták. A Chevra
Kadisa 1795-ben alakult. Nyugodt, békés fejlődés jellemzi ekkor a
hitközséget, mely az 1846-os türelmi adó-kimutatás szerint Heves megye legnagyobb
hitközsége volt. A nagyobb közösségek a zsinagóga mellett praktikusan egy
kisebb imaházat is működtettek, vagy egymás mellett két templomot, mint
Gyöngyösön. A zsinagógát csak a nagy ünnepeken használták, hétköznapokon és a
szombati ünnepen elegendő volt az imaház, ott folyt a jesiva növendékek
oktatása is. Heves megyében a vallási egyesületek leggazdagabb választékával a
gyöngyösi közösség rendelkezett.
Az egyes helyeken letelepedett zsidók igyekeztek minél hamarabb temetkezési helyet szerezni a közösség számára, amit talmudi előírás szerint mindig a településen kívül, a szélétől számított legalább ötvenrőfnyi távolságban helyeztek el. (Az 1837 óta ismert gyöngyösi zsidótemető – az egyik legnagyobb vidéken - gondozottá tétele ugyancsak része kell legyen a helyi zsidó örökség illő megőrzésének.)
Az egyre erősödő hitközség tagjai között sokan
foglalkoztak szőlőtermesztéssel, de voltak közöttük kereskedők, ügyvédek, orvosok,
vállalkozók is szép számmal. 1851-ben 400 fős, 1941-ben kétezres volt a
közösség. Az emancipált, asszimilált, sikeres zsidó polgárság nem csupán
megrendelője, de beruházója és mecénása is lett a zsinagógaépítészetnek.
Trianon sokkja, a Horthy-rendszer kifejezetten antiszemita légköre sem
jelentett törést ebben a törekvésben. Ellenkezőleg: a trianoni Magyarországtól
elszakított városokban a zsidóság magyar identitásúnak vallja magát, a
magyarsággal vállal sorsközösséget, magyar nyelvű marad, és templomainak
építésekor is a magyarországi tervezőket - gyakran éppen Baumhorn Lipótot - hívja.
A külhonba szakadt zsidóság tehát őrzi magyar
identitását, ugyanakkor Magyarország tragédiája egyúttal a zsidóság
tragédiájának kezdetét is jelentette. Az ország területének kétharmados
vesztesége, a Monarchia piacainak elvesztése, a gazdaság kialakuló aránytalanságai
a gazdaságban arányszámánál nagyobb arányban képviselt zsidóság számára is nagy
anyagi veszteséget okozott. Az elveszített háború, az elcsatolt területekről
menekülő nagyszámú köztisztviselő és értelmiségi munkanélkülisége hatására az
elvesztett háborúban és a forradalmakban bűnbaknak kikiáltott zsidóság
visszaszorítása ekkor kezdődik meg.
Baumhorn
Lipót és a gyöngyösi Nagy Zsinagóga jelentősége
A nagyméretű, reprezentatív új gyöngyösi zsinagóga-épületet
Baumhorn Lipót és Somogyi György tervei alapján építették 1930-ban.
A görögkereszt alaprajzú zsinagóga főbb méretei: 27,7 x 36,8 m.
A bazilika-rendszerű épület középpontjában hatalmas kupola áll, legfelül
teljes épségben megmaradt színes üvegablakokkal. A szamárhátíves ajtó és
ablaknyílások, a pártázatos párkányok, a sok kis kupola nagyon dekoratívvá
teszik az épületet, amely belülről azonban ma már teljesen fehérre van meszelve.
Bár voltak próbálkozások a csaknem kétezer gyöngyösi
áldozatot követelő holokauszt sokkját követően a hitélet újjászervezésére,
a II. világháború háború után hamarosan hatalomra kerülő kommunista rezsim sem
nézte jó szemmel a hagyományos zsidó értékek ápolását és a vallási közösségek
életre keltését. Auschwitzból mintegy
500-550 fő jött vissza. 1946-ban 461 fő volt a hitközség tagja. 1949-ben
a status quo hitközség 352 tagot számlált, elnöke Nógrádi László volt. Más zsinagógákhoz hasonlóan az 1970-es években
ezt a zsinagógát is raktárként hasznosították, 1992-től bútoráruház, ekkor
alakították ki jelenlegi formáját. Az átépítés során csak belső változtatások
történtek, az épület külső formáját megőrizték, az egykori díszítésekből és a
szerkezetből igen sok épen maradt.
Baumhorn Lipót építész életútja pedig már önmagában
érdemes a mainál sokkal erőteljesebb kihangsúlyozásra: bár tervezett
bankot, iskolát, bérpalotákat, de életműve súlypontját az a 40 zsinagóga és
szertartási épület jelenti, amelyeknek első számú specialistájává lett egész
Európában. (Létezik Baumhorn-zsinagógákat felölelő külön zarándokút is). Ilyen
lenyűgöző számú és magas művészi színvonalú életművet csak nagyon kevesen
mutathatnak fel. Ő a legújabb kori zsinagógaépítészet (és nemcsak
Magyarországon) legjelentősebb újító építész egyénisége is, tehát
építész-szakmai alapon is kiemelkedő a gyöngyösi zsinagóga.
Baumhornnak ráadásul a szakma szerint épp azok a
lesikerültebb és legkorszerűbb alkotásai, ahol a sajátos hatást az épület nagy
tömegében megjelenő tipikus keleti gyökerű díszítőmotívumok adják. Ennek
jegyében épült a ceglédi, az újvidéki, a losonci, és a gyöngyösi épület is. A
késői Baumhorn-alkotások közül a gyöngyösi zsinagóga szokatlan megoldásaival,
monumentalitásával, részleteinek finom kidolgozásával a szegedi zsinagógához
mérhető.
A
gyöngyösi projekt célja
A tervek szerint a ma bútorboltként működő,
városközponti épület a közép-európai zsidó és keresztény vallású magyar
polgárok több évszázados építő együttműködését, közös eredményeit mutatná be.
Az új kulturális központ – amellett,
hogy úttörő módon segítheti a magyarországi és nemzetközi zsidó-keresztény
párbeszédet - oldhatja az előítéleteket, ösztönzi a történelmi előzmények
hiteles ismeretét, nem kizárólag a holokausztra, vagy a helyi emlékekre
koncentrálva. Tehát egy saját forrásokból fenntartott kulturális centrum
lesz, amelyet a város művészeti csoportjai, szereplői is nyugodt szívvel
használhatnak, miközben múzeumként formabontónak, „brandnek” számíthat szakmai
és remélhetőleg építészeti értelemben is.
Az erről szóló bejelentést, amely a gyöngyösi zsidó
temetőben, az egykori gettó kiürítésének emlékére megtartott megemlékezésen
hangzott el, üdvözölték a túlélők és a város meghatározó értelmiségi körei is.
A projekt Gyöngyös és térsége számára jelentős turisztikai és kulturális
előrelépést hozhat. Ezzel hasznosíthatóvá válik az a ma méltatlan állapotban
lévő zsidó hagyaték, amely a város építészetében, hagyományaiban évtizedek óta
meghatározó.
A kérdéses zsinagógát jelenlegi tulajdonosa, Harmati László úr hosszú ideje értékesíteni kívánja. Bár évekkel ezelőtt sikertelenül kínálta fel a helyi önkormányzatnak értékesítésre, még mindig maximálisan támogatja az épület érdemi hasznosítását, egy méltó ügy érdekében kedvező átadási áron. A hasznosítás tekintetében érdekesség, hogy 2012-ben a Határtalan Építészet nevű építész-szakmai csoport tagjai is alkotóházat, fürdőt, kiállító-, illetve rendezvényteret álmodtak az épületbe.
A kérdéses zsinagógát jelenlegi tulajdonosa, Harmati László úr hosszú ideje értékesíteni kívánja. Bár évekkel ezelőtt sikertelenül kínálta fel a helyi önkormányzatnak értékesítésre, még mindig maximálisan támogatja az épület érdemi hasznosítását, egy méltó ügy érdekében kedvező átadási áron. A hasznosítás tekintetében érdekesség, hogy 2012-ben a Határtalan Építészet nevű építész-szakmai csoport tagjai is alkotóházat, fürdőt, kiállító-, illetve rendezvényteret álmodtak az épületbe.
A szomszédságban található, lényegében évtizedek óta
érintetlen berendezésű zsidó imaház pedig alkalmas egy újraalakított helyi –
megyei - zsidó közösség alkalmi hitéletének biztosítására. Rövid időn belül
újra fog alakulni a helyi hitközség, amely ugyancsak eltartja majd magát
egyházi forrásokból. Ennek megszervezésében Weisz Péter úr, a KDNP Barankovics
Izraelita Műhelyének vezetője vállalt úttörő szerepet.
Az
összefogás már adott
A Gyöngyösért tenni akaró közéleti szereplők jelentős
része túllépett az ellenérzésein, bölcs módon összefogott. Közöttük
olyanok, akiket nem könnyű közös nevezőre juttatni akármilyen ügyben: konzervatív
jobboldaliak, szocialisták, civilek, liberálisok, más egyházak képviselői.
A teljesség igénye nélkül már támogatja az ügyet:
Lázár János Miniszterelnökséget
vezető miniszter,
Semjén Zsolt
miniszterelnök-helyettes,
Martonyi János külügyminiszter,
Rogán Antal, a Fidesz
frakcióvezetője,
Harrach Péter, a KDNP
frakcióvezetője,
Simicskó István államtitkár,
Fónagy János államtitkár,
Pokorni Zoltán, a Fidesz korábbi
elnöke,
Nagy Andor, Magyarország leendő
izraeli nagykövete,
Weisz Péter, a KDNP Barankovics
Izraelita Műhelyének vezetője,
Dr. Ternyák Csaba egri érsek
Fodor Gábor volt miniszter, a
Liberálisok elnöke,
Sós Tamás, az MSZP Heves megyei
elnöke,
Hiesz György gyöngyösi szocialista
frakcióvezető,
Bozsik István, Gyöngyös
alpolgármestere (Civilek Gyöngyösért)
A legtöbben „pártszinten” is melléálltak a projektnek,
de magánemberként mindenképpen, mert azonnal megértették az önmagán túlmutató
ügy jelentőségét. A projektet helyben és országosan elismert múzeumi
szakértők fogják összeállítani.
Most tényleg kedvező a felsőbb szintű és a városi
fogadtatás is, néhány, az ügyhöz méltatlan megjegyzéstől eltekintve. Hosszú
évtizedek egy helyben járása után elérkezhet az összhang pillanata, az ügy
fontosságát átérző jelentős közéleti szereplők közül mindenki tenni akar. Jó
lenne megőrizni az ügy elindítását övező összhangot.
A projekt megvalósítására elindult a lobbimunka, és hamarosan
bejegyzésre kerül egy alapítvány, amelynek már megvannak a kezdő támogatói
is, többek között a túlélők családtagjai közül, de várhatóan prominens
szereplők is részt vesznek az alkotó munkában.
Összegzés
Gyöngyös – lényegében a megye izraelita központjaként - a
történelem folyamán sokszor akkor is intelligensen, korrekten viszonyult
zsidóságához, amikor a gyűlölet akár állami szinten is elharapódzott. 1848-ban
például - míg országszerte a spanyol
inkvizícióra emlékeztető zsidóüldözések folytak - Gyöngyösön helyesen
értelmezték a szabadság, egyenlőség, testvériség jelszavait. A holokauszt
borzalmai kapcsán sem csak Ferenczfalvi Kálmán, Wiltner Sándor hősies
embermentéséről lehet és kell beszélni. Hosszú évtizedekig elmondható volt: a
megyében a legnagyobb gazdasági súllyal a zsidók itt rendelkeztek. A Nagy Zsinagóga építészeti megmentése - mint a település egyik városképi jelentőségű épülete - a város közösségének fontos feladata.
Mindemellett a gyöngyösi zsidóság is büszke lehet
történetére, eredményeire, hagyatékára a város építészeti és gazdasági
fejlődésében. Számtalan vállalkozást hoztak létre, a bankok vezetésében, a
helyi értelmiségiek között, a helyi sajtó szerkesztői, munkatársai és kiadói
között is domináns volt a szerepük.
Nem feledhető azonban: a gyöngyösi zsidó-keresztény
együttélés több évszázados története egyaránt a sikerek és a kudarcok, a
befogadás és a kirekesztés története.
Ma azt szeretnénk bizonyítani, hogy Gyöngyös továbbra is
egy sokszínű, az értékek iránt nyitott, elfogadó s befogadó város maradt, nem
csak a szavak, de a tettek szintjén is. Legyünk közösen részesei valami
újnak, korszerűnek, nyitottnak, a várost előrevivőnek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése